Про проект

 

Громадська організація «Товариство учасників руху» повідомляє про початок реалізації проекту під назвою «Громадське лобіювання впровадження стандартів Європейського Союзу щодо захисту пішоходів в Україні». Проект буде реалізовуватися  протягом січня-липня 2013 року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».

Мета проекту

Актуалізація в Україні проблеми захисту пішоходів через організацію широкого обговорення цієї проблеми, популяризацію кращих європейських практик і стандартів та створення механізмів громадського лобіювання впровадження цих стандартів в Україні.

Бюджет проекту: 152 800 грн.

Зміст проекту

Громадське лобіювання впровадження в Україні діючих стандартів ЄС щодо захисту пішоходів, які відображені у резолюціях Європейської Конференції Міністрів Транспорту, рішеннях Ради Європи, директивах Європарламенту та інших документах.

Впродовж терміну реалізації проекту передбачається здійснити переклад на українську мову Європейської Хартії пішоходів та основних нормативно-правових актів ЄС щодо захисту пішоходів та узагальнити практику європейських країн з цих питань і  видати посібник під назвою «Стандарти ЄС щодо захисту пішоходів та практичні аспекти їх застосування в Україні». Також передбачається проведення низки «круглих столів» та акцій у тих регіонах України, де спостерігаються високі показники загибелі і травмування пішоходів (Харків, Полтава, Львів, Київ). До участі в цих заходах будуть залучені представники органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування, міжнародні експерти, громадські організації, засоби масової інформації. У рамках поетапної реалізації проекту їм буде запропоновано взяти участь в обговоренні проекту Програми захисту пішоходів та долучитися до створення громадської спілки (коаліції) «За безпеку пішоходів!»

Актуальність проекту

Як свідчить статистика ДАІ МВС України, пішоходи в Україні є наймасовішою і найуразливішою категорією учасників дорожнього руху. За даними Центру безпеки дорожнього руху ДАІ МВС України, тільки за 12 місяців 2012 року на дорогах та автошляхах України було скоєно 11 968 наїздів на пішоходів, під час яких 1875 пішоходів загинули (в тому числі 134 дитини), і  9935 були травмовані. За оцінками експертів, у 2011 році за кількістю осіб, що загинули в ДТП, Україна посідала 5 місце серед країн Європи, а за кількістю загиблих пішоходів – перше (!). Наїзд на пішохода залишається в Україні найпоширенішим видом автопригод, на долю якого припадає до 40% усіх ДТП із смертельними наслідками (тоді як у країнах Європи цей показник складає близько 17%).

За даними ДАІ, головними причинами виникнення ДТП є перевищення водіями безпечної швидкості руху, порушення правил маневрування, керування транспортними засобами у нетверезому стані, також порушення правил проїзду пішохідних переходів, а також порушення правил дорожнього руху самими пішоходами.

Особливо напруженою є ситуація з дорожньо-транспортним травматизмом дітей та підлітків. За даними ДАІ, впродовж  2012 року на автошляхах держави було збито 1937 дітей-пішоходів віком до 17 років, з яких 134 дитини загинули, а 2033 були травмовані. З вини самих дітей сталася 641 дорожньо-транспортна пригода, що на 36 пригод більше, ніж у 2011 році. Загалом, за даними МОНмолодьспорту, тільки за останні п’ять років (2007-2011) в Україні внаслідок ДТП загинуло 1036 дітей, в тому числі дітей-пішоходів.

Таким чином, запровадження активних та пасивних засобів захисту пішоходів є необхідною умовою для зниження кількості ДТП за участю цієї категорії учасників дорожнього руху, в тому числі із смертельними наслідками, що сприятиме підвищенню загального рівня дорожньої безпеки. У зв’язку з цим сьогодні для України є вкрай актуальним запозичення європейського досвіду та європейських стандартів щодо захисту вразливих категорій учасників дорожнього руху. Адже цей досвід переконливо доводить, що завдяки втіленню рекомендацій ЄС та національних стратегій і стандартів можна добитися суттєвого зниження рівня ДТП, в т.ч. й серед пішоходів. Серед цих можна виділити 9 ключових:

-       системний і науковий підхід до вирішення проблем безпеки дорожнього руху;

-       управління швидкісними режимами (зниження верхньої межі швидкості руху транспортних засобів у населених пунктах до 50 км/год);

-       розведення транспортних та пішохідних потоків, створення пішохідних зон;

-       інженерний захист пішоходів на ділянках доріг, де існує сумісний рух пішоходів і транспортних засобів;

-       покращення невідкладної допомоги при ДТП;

-       активна просвітницька та інформаційна робота серед пішоходів;

-       включення навчання безпеки дорожнього руху у обов’язкову шкільну програму

-       запровадження у конструкціях легкових автомобілів систем  фронтального захисту пішоходів на випадок зіткнення з ними.

На жаль, в Україні, яка прагне наблизитися до Євросоюзу, впровадження названих європейських норм і стандартів є великою проблемою, що позначається й на стані безпеки дорожнього руху. Не зважаючи на те, що життя і здоров’я громадянина Конституцією України проголошено найвищою цінністю, у повсякденній діяльності держава постійно нехтує цими цінностями, що є рудиментом старої радянської системи. Сьогодні на державному рівні немає належного розуміння важливості і глибини проблеми, пов’язаної з безпекою пішоходів, немає системного і комплексного підходу до вирішення цієї проблеми. Тому урядові структури не вживають кардинальних заходів для  підвищення рівня безпеки дорожнього руху, а питання захисту та безпеки пішоходів взагалі випадають з поля їхнього зору.

Ще однією суттєвою перешкодою, що стоїть на шляху  впровадження в Україні стандартів ЄС щодо захисту пішоходів, є слабка обізнаність чиновників і депутатів з цими стандартами та відсутність цивілізованого тиску на них з боку інститутів громадянського суспільства. Про це, зокрема, свідчить той факт, що в Україні досі немає офіційного перекладу Європейської Хартії про права пішоходів та інших ключових документів ЄС щодо захисту пішоходів, не ведеться робота для вивчення і узагальнення кращих практик країн  ЄС щодо захисту пішоходів, відсутні громадські об’єднання пішоходів.

На жаль, сьогодні, крім ГО «Товариство учасників руху», в Україні немає жодної (!) громадської організації, яка б цілеспрямовано і послідовно опікувалась питаннями захисту пішоходів та пропагувала європейський досвід з цих питань. Певну увагу питанням захисту пішоходів приділяє і ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху», за участі якої в Україні проходять традиційні Тижні безпеки дорожнього руху, Дні пам’яті жертв ДТП, прес-конференції, науково-практичні конференції тощо. Але зусиль тільки цих двох громадських організацій замало. Водночас досвід європейських країн свідчить про те, що об’єднання зусиль органів влади, територіальних громад та інститутів громадянського суспільства може дати суттєвий ефект у боротьбі за підвищення безпеки дорожнього руху та  зниження рівня ДТП, в т.ч. й серед пішоходів.

Саме тому одним з головних завдань грантового проекту «Громадське лобіювання впровадження стандартів Європейського Союзу щодо захисту пішоходів в Україні» є створення широкої громадської коаліції (спілки) «За безпеку пішоходів!», до якої планується залучити громадські організації, бізнес-структури, наукові інститути, громадських та політичних діячів, які є лідерами громадської думки. Базовою основою для діяльності такої коаліції має стати Громадська спілка захисту пішоходів «За безпеку пішоходів!», яка була створена у Харкові 15 січня 2013 року, а також програмна Декларація Спілки, яка відкрита для підписання усіма представниками громадянського суспільства.

 

Віктор КОЗОРІЗ, керівник проекту,

голова Громадської спілки «Захисту пішоходів «За безпеку пішоходів!»

Адреса для листування: Україна, 61052, м. Харків, вул. Полтавський Шлях 31, оф. 13, E-mail: kozoriz@meta.ua

Конт. тел. (057) 751-85-22, (050)-20-19-359.


Презентація проекту: