Перевищення швидкості на дорогах: як захистити українців від смертельних ДТП

Надмірна швидкість є основною причиною ДТП в Україні, яка збільшує ризик тяжких наслідків під час аварій. Для зменшення смертності на дорогах України, потрібно терміново змінювати державну політику у сфері дорожнього руху, щоб захистити усіх учасників руху.  Про те, які саме кроки потрібні для цього, говорили сьогодні під час прес-конференції «Швидкість як проблема безпеки дорожнього руху: результати досліджень і пропозиції змін у державній політиці».

Також експерти презентували факт-листок, у якому представлено основну статистику відносно надмірної швидкості та ставлення громадян до цієї проблеми, а також варіанти можливих рішень.

Ініціював захід Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) у партнерстві з ГО “Vision Zero” у рамках Кампанії “За безпечні дороги”. До цього учасники Кампанії вже провели ряд обговорень, щодо необхідних змін у законодавстві.

 За словами Олесі Холопік, старшого менеджера проектів ЦЕДЕМ та координатора Кампанії «За безпечні дороги», швидкість є фактором ризику, що призводить до найбільшої кількості ДТП з загиблими та пораненими.  

«Надмірна швидкість – один з ключових факторів смертності на дорогах, який щорічно забирає більше тисячі людських життів. Окрім цього, в Україні майже два роки немає жодного контролю швидкості, що дає можливість будь-де та будь-коли безкарно перевищувати швидкість. Ми вважаємо, що потрібні термінові зміни в державній політиці, які будуть ґрунтуватися на наукових дослідженнях, соціології та світовому досвіді», – розповіла вона. 

За словами Віктора Загреби, менеджера з адвокації Кампанії “За безпечні дороги”, засновника ГО “Vision Zero” висока швидкість в десятки разів збільшує ризик ДТП. При цьому вона фактично є легалізованою, і часто водії не усвідомлюють загрозу.

«Якщо авто їде на швидкості 40 км/год, і на дорогу вибігає пішохід або виїздить інша машина, то водію треба 25-27 метрів, щоб зупинитися. Якщо їхати в межах української норми – 80 км/год – то відстань удвічі більша, тож зростає ризик зіткнення. Швидкість ще й збільшує ризик травм: при 30-40 км/год є високі шанси, що учасники не зазнають серйозних травм, натомість при швидкості 70 км/год, шансів вижити у пішохода менше ніж 50 відсотків. При зіткненні автомобілів ризикують життям і водії та пасажири, особливо з огляду на дуже низький рівень користування ременями безпеки», – вказав експерт.

За його словами, швидкість є основною причиною або супутнім фактором у 62% летальних випадків на українських дорогах. Також, експерт наводить дані замірів швидкості у трьох містах – Долині, Івано-Франківську та Вознесенську – які доводять, що водії масово перевищують швидкість.

«Максимально допустима швидкість у місті – 60 км/год, але багато водіїв вважають, що обмеження є на рівні 80 км/год, бо за таку швидкість  не штрафують. За даними нашого дослідження, 88% водіїв їздять на міських вулицях зі швидкістю більш ніж 60 км/год. Зараз ми проводимо аналогічне дослідження у Києві», – повідомив Віктор Загреба.

За словами Оксани Сидорук, експерта міжнародного дослідницького агентства Ipsos, українці усвідомлюють проблему швидкості і потребу її вирішувати. Про це свідчать дані загальноукраїнського опитування.

«Люди називають перевищення швидкості серед основних причин ДТП, поряд зі станом доріг та водінням у нетверезому стані, тож люди розуміють проблему. Зміни у законах, спрямовані на регулювання швидкості, підтримує більшість як серед водіїв, так і серед не водіїв», – зазначила експерт.

За її словами, навіть водії-порушники вважають загрозою те, що інші учасники руху перевищують швидкість і можуть спровокувати ДТП. Адже більшість водіїв боїться отримати травми, а ще більше – завдати їх комусь. Тому треба пояснювати людям, наскільки небезпечне їхнє порушення, і це спонукатиме дотримуватися правил.

Тарас Шевченко, директор ЦЕДЕМ, наголосив на потребі терміново виправляти ситуацію на державному рівні

“На практиці перевищення швидкості – основна причина ДТП, зокрема із смертельними наслідками. І найбільше шокує, що за три роки не зроблено нічого. Коли стається авіакатастрофа, то одразу починають обговорювати, як зробити авіа перельоти безпечнішими. А у нас щороку гинуть тисячі людей на дорогах, це найгірший показник у Європі, і нічого не змінюється. Тому потрібні нагальні зміни у державній політиці”, – наголосив він.

Директор ЦЕДЕМ представив пропозиції, напрацьовані експертами в рамках Кампанії «За безпечні дороги». Вони включають:

  • Терміново запровадити систему автофіксації та інші способи контролю швидкості з боку поліції, адже зараз держава узагалі не контролює швидкість на дорогах
  • Підвищення санкцій за порушення відповідно до суспільної загрози, яку створюють порушники правил, особливо за високі рівні перевищення швидкості. За даними соціологів, такий крок підтримує 2/3 українців.
  • Позбавлення водійських посвідчень на кілька місяців у разі високого рівня перевищення (понад 50 км/год), що має вплинути навіть на тих водіїв, хто не боїться високих штрафів і готовий їх платити.
  • Письмові попередження за перше перевищення швидкості невисокого рівня (до 20 км/год), які у разі повторного порушення у певний період часу перетворюються на подвійний штраф. Вони будуть стримувати людей від повторного порушення, і зменшать фінансове покарання на свідомих водіїв, які порушили випадково.
  • Зменшити “безкарний” ліміт перевищення швидкості удвічі – до 10 км/год. Також слід запровадити європейський досвід і знизити до 50 км/год стандартне обмеження максимальної швидкості у містах.

 

Детальні пропозиції та їх обгрунтування викладені у аналітичній записці, опублікованій на сайтах ЦЕДЕМ та “Vision Zero”. Учасники заходу закликали активну громадськість та державні органи долучитися до обговорення та вдосконалення пропозицій.

 

 

 

 

 

cedem.org.ua