ЯК ЗРОБИТИ НАШІ ДОРОГИ БЕЗПЕЧНИМИ?

Трагедія, що сталася 18 жовтня 2017 року в м. Харкові на вулиці Сумській, ще раз показала як дорого іноді обходиться нехтування  Правилами дорожнього руху з боку учасників цього руху.  Але якщо ми хочемо, щоб подібні аварії із смертельними наслідками більше не повторювалися, то потрібно апелювати не тільки до водіїв, пішоходів, велосипедистів, а й до посадових осіб та чиновників,на яких покладено відповідальність за організацію і безпеку дорожнього руху в місті,удосконалення системи управління дорожнім рухом та за розвиток транспортної  інфраструктури.

Звичайно, основна провина за резонансну ДТП, внаслідок якої 5 пішоходів загинуло, а 6 отримали важкі травми, лежить на безпосередніх учасниках аварії – водієві Лексуса і Таурега. Сподіваємося, що слідство дасть належну оцінку їхнім діям, а суд визначить справедливу міру покарання.Але разом з цим хотіли б акцентувати увагу й на відповідальностідержавних органів, зокрема підрозділів Національної поліції, які шість разів (!) фіксували порушення Зайцевою  ПДР і не вжили заходів, які б виключили її появу на дорозі за кермом. Саме бездіяльність у цій сфері призвела до того, що порушення водіями Правил дорожнього руху в Харкові, особливо у вечірні та нічнігодини,стало масовим явищем і дуже часто воно носить суспільно небезпечний  характер. Але чомусь саме в цей час на вулицях міста  дуже мало  поліцейських патрулів, які  слідкують за  безпекою руху. Хоча для цього можна використовувати не тільки патрульні екіпажі, а й стаціонарні камери відеоспостереження, які встановлені по всьому місту і працюють в онлайн-режимі.

До речі, громадське розслідування резонансної ДТП у Харкові було проведене саме на основі записів із камер відеоспостереження, які працювали на вулиці Сумській. Ці камери дозволяютьпроводити й відеофіксацію особливо небезпечнихпорушень Правил дорожнього руху, наприклад, пов’язаних з перевищенням водіями швидкісного режиму або проїздом на червоне світло світлофора.  Але така технічна можливість Патрульною поліцією Харкова  чомусь не використовується  хоча б з профілактичною метою та для припинення особливо зухвалих порушень у сфері БДР.

На жаль, запровадження в Україні повноцінної системи  автоматичної відеофіксації порушень ПДР з року в рік відкладається. І це є серйозною проблемою. Але Харків може зробити суттєвий внесок у вирішення цієї проблеми, наприклад, ставши пілотним містом для реалізації цієї ініціативи на основі власного потенціалу. Ми впевнені, що наукові та інженерні організації Харкова у співпраці з місцевою поліцією та громадськими організаціями можуть на високому рівні виконати цю роботу: від розроблення раціональної схеми розміщення відеокамер до оброблення та збереженняотриманої інформації. Вже в готовому вигляді цей комплекс може бути переданий  для подальшої експлуатації в інших містах України, де в них є велика потреба.Але поки що цим ніхто не займається.

Ще одна проблема пов’язана з виявленням і ліквідацією на вулично-дорожній мережі м. Харкова так званих місць концентрації ДТП, на яких з певною періодичністю стаються аварії. На жаль, відповідні дорожні служби міста не вживають  належних заходів для ліквідації таких місць та усунення потенційних ризиків і загроз, які також існують на інших ділянках доріг. Так, досі не забезпечені безпечні умови на трамвайній зупинці по вулиці Полтавський шлях, де у травні 2008 року водій позашляховика смертельно травмувавшістьох пішоходів.Не вжито належних заходів безпеки й на вулиці Плехівській біля ЗОШ  № 53, де у травні минулого року на дорозі загинув 11-річний школяр. І перелік таких місць, де існують очевидні або  потенційні загрози для учасників дорожнього руху, особливо, малозахищених, можна продовжувати й продовжувати. Бо у Харкові не працює система аудиту безпеки дорожнього руху, яка  дуже добре зарекомендувала себе у багатьох європейських країнах.

Між іншим, наші громадські організації, спираючись на  зарубіжний досвід,разом з науковими та освітніми закладами періодично проводять такий аудит, виявляючи на вулично-дорожній мережі міста різні недоліки в організації дорожнього руху. І в багатьох випадках матеріали такого аудиту беруться до уваги дорожніми службами, які усувають виявлені недоліки.Але така діяльність не стала повсякденною практикою в діяльності місцевої влади та підпорядкованих їй дорожніх служб. Бо коли б такий аудит був проведений на перехресті вулиці Сумської провулку Мєчнікова та Бурсацького узвозу, то напевне були б розроблені рекомендації щодо встановлення на цьому перехресті додаткового бар’єрного огородження, яке б захищало пішоходів від випадкового виїзду на тротуар транспортних засобів. І напевне тоді б не довелося дорожнім службам наступного дня після трагічної аварії наносити на проїзній частині  додаткову дорожню розмітку, позначаючистоп-лінію та напрямки руху по смугах.

Наші спостереження, звернення небайдужих харків’ян,  а також їхні петиції, розмішені на сайті електронних петицій ХМР, свідчать про те, що подібні недоліки та прорахунки в організації дорожнього руху  та створенні безпечних умов руху існують і на   багатьох інших  ділянках вулично-дорожньої мережі Харкова. Але Харківська міська влада не створила механізму оперативного реагування на звернення громадян щодо таких проблем і їх вирішення. Відділ безпеки дорожнього руху, який існує при Департаменті інфраструктури ХМР, не справляється з цим завданням і, за великим рахунком, не впливає на ситуацію у сфері безпеки дорожнього руху.  Про це свідчить і той факт, що тільки за 8 місяців 2017 року в місті Харкові сталося 800 ДТП з постраждалими, що на 14,3% більше, ніж за аналогічний періодом минулого року.На жаль, навіть після жахливої аварії на Сумській ми не почули від керівництва Харківської міської ради  стурбованості такою ситуацією і що воно збирається робити для її виправлення.

Зважаючи на це, та керуючись положеннями Закону України «Про дорожній рух», в якому визначено компетенцію міських рад та їх виконавчих органів у сфері дорожнього руху, експерти громадської організації «Товариство учасників руху» та Громадської спілки захисту пішоходів «За безпеку пішоходів!» розробили низку пропозицій для Харківської міської ради та її виконавчих органів, а також для Патрульної поліції Харкова і Громадянського суспільства щодо підвищення безпеки і комфорту дорожнього руху в місті.

 

Депутатам Харківської міської ради та  виконавчому комітету ХМР:

1. На найближчій сесії міської ради розглянути питання про стан безпеки дорожнього руху в м. Харків та виконання Програми підвищення безпеки дорожнього руху в м. Харкові на 2013-2020 роки (в редакції рішення 13 сесії ХМР 7 скликання від 21.06.2017 року №718/17) та ефективності використання коштів, виділених на цю програму. Розробити зміни і доповнення до цієї Програми, передбачивши створення в м. Харкові Координаційної ради з безпеки дорожнього руху та міського Центру з організації і безпеки дорожнього руху.

2. Ініціювати створення спеціального  Фонду надання допомоги потерпілим у ДТП та членам їхніх сімей.

3. Провести перемовини з МВС і на їх основі виконати у Харкові та області роботи з введення в дію системи автоматичної відеофіксації порушень ПДР. 

4. Провести на вулицях Харкова тотальний аудит безпеки та культури дорожнього руху. На цій основі скласти план робіт з усуненню прихованих ризиків: встановлення швидкісних режимів на всій вулично-дорожньої мережі м. Харкова; облаштування пішохідних переходів та інших інженерних споруд, в тому числу паркувальних; з ліквідації незаконних парковок тощо.

5. Передбачити створення в м. Харкові пішохідних зон, зокрема, в історичній частині міста (вулиця Квітки-Основ’яненка, верхня частина вулиці Університетської), що дозволить зробити її безпечнішою  і комфортнішою для пішоходів. Одночасно з цим необхідно розвивати громадський транспорт, робити його комфортним і створювати  перехоплювальні паркінги на під’їздах до міста.

Управлінню патрульної поліції м. Харкова:

1. Підвищити ефективність патрулювання на вулицях, особливо у вечірні та нічні години. 

2. Посилити боротьбу з  незаконними паркуваннями транспортних засобів, зокрема, на тротуарах та на пішохідних переходах. 

3. Скласти  та оприлюднити базу   водіїв,  які протягом року мали 2 і більше разів притягувалися до адміністративної відповідальності за порушення Правил дорожнього руху, особливо за водіння під впливом алкоголю та за перевищення швидкості.

4. Ініціювати розроблення та внесення змін до законодавства щодо посилення відповідальності водіїв, які  мають більше 3-х правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху. Запровадити систему нарахування штрафних балів за порушення ПДР.

5. Розробити стимули для власників автотранспортних транспортних засобів щодо використання ними автомобільних відеореєстраторів.  Створити Інтернет-платформу чи сторінку в соцмережах для отримання  від учасників дорожнього руху фото та відеоінформації про порушення водіями Правил дорожнього руху й забезпечити притягнення порушників до відповідальності на підставі ст. 251 КпАП

 6. Проаналізувати та оприлюднити судову практику щодо водіїв, притягнутих місцевими судами Харкова  за порушення Правил дорожнього руху та скоєння злочинів у сферу безпеки дорожнього руху. 

7. Ініціювати розслідування і виявлення  водіїв, які отримали водійські посвідчення за хабарі та через різні корупційні схеми.

   Журналістам і Громадянському суспільству:

1.  Забезпечити громадський контроль за ходом розслідування та судовим розглядом  справи про резонансне ДТП, яке сталося в м. Харкові 18 жовтня 2017 року,  а також за іншими резонансними ДТП.

2. Створити у Харкові постійно діючий інформаційно-координаційний центр з проблем безпеки та комфорту дорожнього руху.  Розробити спільно з науковцями та громадськими організаціями програму діяльності із впливу на поведінку учасників дорожнього руху («людській фактор»).

3. Спільно з науковими організаціями розробити програму профілактичної роботи з учасниками дорожнього руху та виховання у них навичок безпечної поведінки на дорозі,  включаючи виготовлення і поширення соціальної реклами, навчальних та  інформаційних матеріалів, проведення семінарів, тренінгів тощо.

P.S.Цей перелік може бути доповнений й іншими обґрунтованими рекомендаціями, якщо вони спираються на ваш практичний чи науковий досвід.

 

Президент ГО «Товариство учасників руху                             Олександр Сітенко,

Голова громадської спілки захисту пішоходів                        Віктор Козоріз

 

23 жовтня 2017 року, м. Харків

 

Прес-конференція «Як покращити безпеку руху на наших дорогах?»